Anspent rytter – hvordan bli mer avslappet på hesteryggen

Noen ganger er det ikke hesten som er anspent men rytteren. Her er tre ting som kan hjelpe!

  1. Øke mobiliteten: 

Gjennom å gjøre enkle yogaøvelser, bøy og tøy, enkle hoftebevegelser (gjøre 8-tall med hoftene f.eks) bare for å løsne forsiktig opp, «trene» på å være avslappet med den hensikt å bli mer bevisst på kroppen/sitsen din og kunne gi tydelige signaler til hesten din.

  1. Øke bevissthet rundt sits og påvirkning

Når jeg underviser har jeg fokus på -hvordan- en bruker hjelperne og at rytteren er oppmerksom på hvordan hesten reagerer på bruken av hjelperne. På denne måten kan en tilpasse hjelperne fortløpende dersom reaksjonen er for lav/høy/rask/sakte.

Dersom du f.eks har en hest som raskt øker tempo når du trykker med sjenklene (og du ikke ønsker dette) sitter du kanskje på en veldig følsom hest som gjør sitt beste for å forstå hva du vil (spesielt om hesten er på et høyere nivå eller faktisk om den er på et lavt nivå – jeg ser tendensen hos eks-travere ofte.)

Oppgaven din blir å være litt mer bevisst -før- du gir sjenkel, slik at du klemmer en del mindre samt at du er forberedt på at reaksjonen kan være komme raskt og «stort». Dette vil være en treningssak for deg – og mengdetrening er tingen. 

Tips: Be noen om å longjere deg, slik at du kan jobbe med tempovekslinger i skritt, trav og galopp. På denne måten kan du konsentrere deg om én ting av gangen – enten det er pusten din, rolige hender, rolige sjenkler, være i balanse med setet etc.

Treningen hos deg vil dermed bestå i å være klar over når og hvordan du bruker hjelperne dine samt å fange opp hestens respons. Slik trener opp hjelperne dine til å bli mer váre for hvilke beskjeder du gir). Viktig at du starter i det små, dvs. helst i skritt (eller til og med i holdt) før du avanserer til trav og galopp.

Her finner du en super youtube-video med praktiske øvelser som du kan gjøre hjemme.

3. Fokus på avslapping

Dersom du klarer å være avslappet innimellom: Klarer du å gjenkjenne hva du gjør for å bli avslappet?  Skjer dette automatisk hos deg, er det noe du har bevisst fokusert på eller er det hesten evt. omgivelsene som bidrar positivt?

Oppstår anspentheten din når du rir store hester, små ponnier, spesielle typer (f.eks. følsomme hester, nervøse hester, eks-løpshester etc), evt. Om det er noe med situasjonen som påvirker? (Dette kan være om du rir alene, med andre, i en ridebane/ridehall, på tur etc.

Ved å ha fokus på hvordan du har det når du er avslappet og la kroppen komme inn i avslappet modus (trene på dette uten hest først), vil du kunne trene opp kroppen (muskelminnet, pust, mentalt bilde etc) slik at følelsen «avslappet» vil være lettere tilgjengelig. For å komme inn i modus må dette trenes på, det er ikke bare en bryter du kan skru på når du vil (ikke ennå! Det blir lettere og lettere etter hvert som du trener på det.)

Hvordan er hverdagssituasjonen din? Er det mye stillesitting, stress, ensidighet etc, så vil dette kunne overføres til stallen og hesteryggen uten at du egentlig ønsker det.  Men om du klarer å huske innimellom (gjerne 5 ganger om dagen) på å fokusere på å senke skuldrene, trekke pusten og «puste inn i kroppen» (spesielt der du er anspent)) er min opplevelse at dette vil gå lettere og lettere. Tenk at det å ha fokus bare 20 sekunder et par ganger hver dag – når du pusser tennene, før du går ut av bilen, før du komme på jobb etc så vil dette lettere kunne overføres til salen fordi at «avslappet-moduset» er lettere tilgjengelig.

Masse lykke til!

Bilde av Ayşenur fra Pexels

%d bloggere liker dette: