Hvordan håndtere frykten – Generelle tips

Photo by Kat Jayne from Pexels

Alle som har opplevd frykt knyttet til hest vet hvor irriterende, trist, og til og med lammende det kan være. Her er min liste med generelle råd til hva du kan gjøre for å håndtere frykten, og bli litt roligere.

  1. Fortell om frykten din til noen

Det å dele det du er engstelig for med en du stoler på, kan bidra til at du får støtte og hjelp til å overkomme frykten. Ofte hjelper det mye bare å sette ord på følelsene du sitter på, og kjenne på at andre vil deg godt. Om du forteller det til en i stallen vil du kanskje også få tips til hvordan du kan komme over frykten, for det er mange som har opplevd noe tilsvarende som det du opplever.

2. Forsøk å forstå frykten

Er det en spesiell hest du er redd for? En spesiell situasjon du frykter at skal skje? Er det selve følelsen som er ubehagelig? Hvilke tanker og bilder dukker opp i hodet når du er i kontakt med følelsen av frykt? Opplever du frykt andre steder i livet? Om du føler på angst ofte i hverdagen, kan det kanskje være helt andre ting som forårsaker de samme følelsene når du rir.

3. Unngå situasjoner som gjør deg utrygg

Noen ganger kan det være lurt å unngå triggere, til du opplever at du har litt mer kontroll og ønsker å utfordre deg selv. Dette kan være at du ber ridelæreren din om du kan la være å ri en spesiell hest, at du alltid rir på tur med noen andre dersom du føler deg engstelig ved å ri alene, at du rir på den ene delen av banen om det ene hjørnet er skummelt, f.eks. Men: se neste punkt! 🙂

4. Utfordre deg selv når du kjenner deg klar (eller, litt før 🙂 )

Noen typer frykt blir bedre når du «pusher deg selv». Ja, det kan oppleves som ubehagelig, men mestringsfølelsen er enorm når du kommer et steg videre. Ved å utfordre deg selv og gjøre de tingene som du er litt engstelig for, likevel, vil du kunne gi deg selv mange forsøk til å oppleve at, jo det gikk jo bra!

5. Begrens inntak av koffein, sukker og andre ting som kan trigge stress

Koffein, sukker og enkelte andre ting (deriblant enkelte typer prevensjonsmiddel) kan bidra økt stresshormon i kroppen. (Noen enkle søk på Google vil gi deg studiene på dette, om du er interessert). Dersom du opplever frykt eller angst knyttet til hest, så hjelper du deg selv veldig ved å være bevisst hva du putter i munnen gjør med følelsene dine. Selv er jeg en veldig følsom person, og kombinasjonen av disse tingene bidrar umiddelbart til at jeg får en følelse av stress selv uten å være i en stressende situasjoner. (Og, dager hvor jeg ikke drikker iskaffe f.eks, er jeg langt mye roligere i kroppen). Tips: Prøv å gå 2 uker uten kaffe, og merk om det har noen virkning på deg. 🙂

Hvilke ting har hjulpet deg til å bli tryggere på hesteryggen? Del gjerne dine erfaringer med oss 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: